سه شنبه ۱۲ تیر ۰۳
۲۷ بازديد

اجزاي تشكيل دهنده لنزها در دوربين مدار بسته

 

يك لنز دوربين مدار بسته  به طور كلي از سه قسمت تشكيل شده است:

  • اجزا نوري
  • ديافراگم قابل تغيير
  • سيستم اتصال دهند? لنز به دوربين

اجزاي نوري لنز

اجزا نوري لنز، اجزايي هستند كه همگي داخل يك سيلندر قرار گرفته اند و هركدام وظايف خاصي را در مسير عبور نور انجام مي دهند. اجزاي داخل تصوير را بزرگ و كوچك مي كنند و در ضمن هر كجا شعاع نور كج شده باشد تصحيح نوري انجام داده و پراكندگي نور را اصلاح مي كنند. برزگنمايي به عقب يا جلو باعث حركت دادن يك قسمت مشخص از لنز مي شود كه با تغيير فاصل? كانوني اندازه تصوير و ميدان ديد نيز تغيير مي كند. شعاع نور قبل از رسيدن به دوربين به خاطر عبور از عدسي هاي مختلف و پراكندگي به طور كامل به دوربين نمي رسد و به همين دليل تا به حال لنزي ساخته نشده است كه كل نور را به دوربين برساند و بنابراين مسايل نورپردازي بسيار مهم مي باشد.

ديافراگم

براي كنترل مقدار نور عبوري از لنز چندين صفحه فلزي كدر به گونه اي آرايش يافته اند كه به وسيله تغيير حلقه تنظيم مي تواند روزن? مركزي بين خود را بزرگ و كوچك كنند. در كنترل خودكار، فرمان باز يا بسته شدن را يك چشم الكترونيكي صادر مي كند. عملكرد اين قسمت به نحوي است كه در روشني زياد صفحات فلزي درهم فرو رونده و از شدت نور زياد جلوگيري مي كنند و برعكس در زماني كه نور به حد كافي نباشد بازتر مي شوند تا تصوير مطلوب فراهم شود. اندازه باز شدن ديافراگم مطابق يك سري اعداد كه مقدار نور مجاز را تعيين شود، F22 تا F1.4، مشخص مي كند.

 بيشتر بخوانيد: هايك ويژن

لنزهاي خودكار

در اين نوع لنزها مقدار باز و بسته شدن ديافراگم لنز متناسب با شرايط محيط به صورت خودكار تنظيم مي شود تا روشنايي بدست آمده از دوربين در يك حد متعالي قرار بگيرد. لنزهاي با تنظيم دستي براي مكان هايي مناسب هستند كه تغييرات روشنايي در محيط تقريباً اتفاق نمي افتد. در لنزهاي خودكار دو نوع عملكرد براي باز يا بسته شدن خودكار لنز وجود دارد. در نوع اول متناسب با سيگنال ويدئويي ورودي و در نوع دوم متناسب با تغيير در ولتاژ DC فرستاده شده به لنز كه توسط پروسسوري در دوربين تعيين مي شود انجام مي پذيرد. در مقايس? قيمتي، لنزهاي خودكار نوع DC ارزان تر هستند.

سيستم اتصال لنز دوربين

براي اتصال لنز به دوربين نياز است تا از نگه دارنده هاي لنز استفاده شود، در صورتي كه نگه دارند? موجود براي يك لنز خاص با ويژگي هاي دوربين همخواني نداشته باشد نمي توان از آن لنز در دوربين مورد نظر استفاده نمود. انواع مختلفي از نگه دارنده هاي  لنز دوربين وجود دارند كه متعارف ترين آنها نوع C و CS مي باشند. نوع C و CS از نظر نحو? عملكرد و قطر مانند يكديگر هستند و تنها تفاوت آنها فاصل? بين سطح خارجي آن و حسگر دوربين است كه در نوع C برابر ??/???  ميلي متر و در نوع CS برابر ??/? ميلي متر است. نوع CS نسبت به مدل C ابعاد كوچكتري دارد اما مهمترين مزيت نوع C را مي توان در اين دانست كه حلقه هاي فاصله دهنده براي تغيير نوع نصب لنز به CS در دسترس هستند و اين در حالي است كه لنز CS را نمي توان به يك نگه دارند? نوع C متصل كرد.

  

نحوه انتخاب لنز در دوربين مدار بسته

 

مدل دوربين مدار بسته، فاصل? دوربين تا هدف، نوسانات نور محيط، نياز به بزرگنمايي، هزينه لنز و غيره، مي تواند در انتخاب يك لنز براي دوربين مدار بسته مؤثر باشد. تعيين لنز برابر با تعيين ميدان ديد است و اين انتخاب يكي از حياتي ترين انتخاب ها در طراحي سيستم هاي حفاظت تصويري است. با انتخاب يك لنز نزديك بين يا زاويه باز مي توان اشيا نزديك به دوربين و با انتخاب يك لنز دوربين يا زاوي? بسته، اشياي دورتر به دوربين را راحت تر ديد.

هزين? لنزهايي كه شماره يكسان ولي مارك هاي مختلفي دارند نيز بسيار متفاوت است و حتي ممكن است تا چهار برابر بيش تر باشد.

اگر نياز به مشاهد? تصوير يك فضاي كوچك، مانند يك اتاق ?? تا ?? متري باشد، بهتر است از لنز ?/? ميلي متر يا چهار استفاده شود، زيرا نياز به عمق ديد زيادي وجود ندارد و زاوي? ديد بالا در حدود ??? درجه مهم است و اگر نياز به تصويري در فاصل? ?? متري دوربين باشد، بهتر است از لنز ?-?? يا ?-?? ميلي متر استفاده نمود. يعني هر چه شماره لنز بزرگتر باشد، فواصل دورتر را بهتر نمايش مي دهد و از طرفي زاوي? ديد آن كم تر مي شود و برعكس هر چه شماره لنز كوچك تر مي شود، زاوي? ديد بيش تر و عمق ديد كمتر خواهد شد.

اگر دوربين مدار بسته در محيط بيروني نصب شود، با توجه به كم و زياد شدن نور طبيعي در ساعات مختلف روز، بايد از لنز با تنظيم ديافراگم خودكار استفاده نمود. اين لنزها شدت نور ورودي دوربين را كنترل مي كنند و اگر اين دوربين در محيط داخلي با نور ثابت به كار گرفته شود، مي توان از لنزهاي معمولي كه به صورت دستي تنظيم مي شوند، استفاده كرد. چنانچه نياز به بزرگنمايي تصوير باشد، بايد از لنزهاي موتور دار استفاده نمود، اين لنزها مي توانند تا ??-?? -??-?? برابر تصوير را بزرگ كنند، اين بزرگنمايي به صورت ديجيتال نيست و در نتيجه از كيفيت تصوير كم نمي شود.

در لنزهاي متغير هر چه فاصل? كانوني لنز بالاتر رود تصوير بدست آمده با بزرگنمايي بيشتري خواهد بود و هر چه كم تر شود، عمق ميدان ديد كم تر خواهد شد.

بيشتر بخوانيد: نصب دوربين مدار بسته 

وقتي از دوربين هاي با وضوح بالا استفاده مي شود، بايد لنزي بكار رود كه قابليت انعكاس تصاوير با كيفيت بالا را روي حسگر دوربين داشته باشد. در واقع تفاوت عمد? لنزهاي معمولي كه در سيستم هاي مدار بسته استفاده مي شود با لنزهاي مگاپيكسل در كيفيت شيشه به كار رفته است.

نتيجه:

انتخاب لنز مناسب مستلزم اين است كه محل مورد نظر براي نصب دوربين، شرايط نصب دوربين و مقدار زاويه و محدوده اي كه لازم است توسط دوربين ديده شود مشخص شود. در انتخاب لنز مناسب براي دوربين رعايت نكات زير مي تواند مفيد واقع شود:

  • استفاده از لنز هاي زاويه باز اگر چه زاوي? ديد بيش تري را مي دهد اما سوژه هاي تحت نظارت كوچك تر از انداز? واقعي به دست مي آيند.
  • لنز هاي استاندارد تصاوير بزرگ تري از موضوعات مي دهند اما زاوي? ديد آنها كوچك تر است.
  • در اتاق هاي كوچك جهت كاهش نقاط كور دوربين بهتر است از لنزهاي زاويه باز استفاده شود.
  • در صورت استفاده از لنزهاي زاويه باز، در صورتي كه نياز باشد تا سوژه ها نيز با دقت بيشتري ديده شوند بهتر است كه از دوربين هاي ديگر به صورت تركيب با دوربين لنز زاويه باز استفاده شود.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.